تربیت
حکایت تربیت آسیب زا و آموزش وارونه در تعلیم و تربیت جامعه ی ما حکایت خطیر و تکان دهنده ای است. حکایت درمان گری های بیماری زا ، آموزش های فهم زا، همین ماجراهایی که اولیا و مربیان به تعلیم و تربیت فرزندان به رغم نیت خیرخواهانه انجام می دهند و خود می دانند که آنچه را در پی اصلاح آن هستند جز تخریب محصولی ندارد.
می داند که با «گفتن» تربیت رخ نمی دهد و با «نصیحت» رفتار تغییر نمی کند و با «اطلاع رسانی» «معرفت» حاصل نمی شود.با این که می داند این اقدامات نتیجه ای ندارد و این روش حل مشکل، مشکل را پیچیده تر،عمیق تر و پایدارتر می کند اما باز دست از روش های آسیب زا بر نمی دارد.با این که می داند این نوع روش های تربتی نه تنها او را به مقصد نزدیک نمی کند بلکه روز به روز از او دورتر می شود؛ اما باز آموزش می دهد و باز ذهن متعلم را انباری از اطلاعات، معلومات و پاسخ های آماده می کند،می داند که ارائه ی معلومات، مرگ تفکر است. می داند که کمک کردن و یاری کردن به کودک قدرت اتکا به خود و منبع خودکفایی را از بین می برد، اما باز دست از دستگیری تضعیف کننده برنمی دارد.می داند که ایجاد نیاز، ایجاد سؤال ، ایجاد خلاء و ایجاد تشنگی برای کودک سازنده تر ، مفیدتر و بارورتر است، اما باز رفع نیاز می کند.پاسخ به سؤال می دهد و رفع خلاء می کند و سیراب می نماید.می داند که با نصیحت کردن، تب کودک فرو نمی نشیند و با موعظه ی صرف، درد دندان خاموش نمی شود و با تشویق و پاداش بیرونی ، عفونت درون از بین نمی رود؛اما باز از طریق نصیحت به فکر درمان است. می داند که گویاترین و نافذترین کلام، خاموشی است اما باز از تب حرف نمی ایستد و با هجوم کلمات و بیداد جملات فطرت حقیقت جوی کودک را کور و منفور می گرداند. می داند بهترین رشد دهنده برای کودک،محرومیت و مشکلات سازنده است تا او یاد بگیرد که چگونه در سختی ها و دشواری ها خود را بیابد و به مهارت های پیچیده دست یابد؛اما باز او را در نعمت و در گهواره ی رفاه به طور گل خانه ای نگهداری می کند.می داند که انسان تا کودک نشود و قلب بزرگسال تا احساس کودکی نکند به بلوغ و خلوص نمی رسد اما باز تلاش می کند کودک را هر چه سریع تر بزرگسال و قلب او را هر چه بیشتر به بزرگسالان شبیه سازد. می داند که کودک باید کودکی کند و هر قدر این دوره طولانی تر باشد پختگی، بلوغ،کمال و شکوفایی او در بزرگسالی بیشتر می گردد؛ اما باز هم کودکی را کوچک می شمارد و اتلاف وقت و بیهودگی در زندگی که باید هر چه سریع تر طی شود!
آخر این چگونه دانشی باشد؟
پس آن را برون انداز و از این پر شو!
متن املا در نوبت اول
*************************************
متن املا در نوبت اول از قسمت بنویس کتاب بنویسیم از درس اول تا جائیکه دانش آموز خوانده است انتخاب می شود و شامل ویژگی های زیر می باشد.
****************************************************************1
- تعداد جملات املا شامل 10 جمله کوتاه می باشد.
- بهتر است جملات اول و دوم کوتاهتر و بیشتر از 3یا 4 کلمه نداشته باشد .
- جمله های ابتدا سعی شود از کلمات تک بخشی استفاده شود .
2- تعداد کلمات املا از 45-40 کلمه فراتر نرود .
- حروف ربط و اضافه ( از، در، به ... ) یک کلمه محسوب می شود .
3- از تعداد کلمات فوق باید 30 کلمه غیر تکراری باشد .یعنی در متن فقط 30 کلمه یکبار استفاده شده باشد.
- هر چه تعداد کلمات غیر تکراری کمتر باشد متن املا آسان و هرچه تعداد کلمات بیشتر باشد سطح دشواری املا بالاست.
4- از تمام حروف خوانده شده استفاده شود.
- استفاده یک شکل از حروف چند شکلی کفایت می کند.
5- تعداد 3تا 5 کلمه از کلمات استفاده شده باید از متن زیر بنویس کتاب بنویسیم باشد (کلمات خارج از بنویس ) نه خارج از کتاب، این کلمات باید ویژگی های زیر را داشته باشد .
- از قسمت زیر بنویس کتاب بنویسیم انتخاب شود .
- از جمله پنجم به بعد استفاده شود .
- در هر جمله بیش از یک کلمه خارج از بنویس استفاده نشود.
متن املا در نوبت دوم
**********************************
متن املا در نوبت دوم از درس اول تا پایان نشانه های 2 انتخاب می شود و شامل ویژگی های زیر می باشد.
***************************************************************
1- تعداد جملات املا شامل 12 جمله کوتاه می باشد.
- بهتر است جملات اول و دوم کوتاهتر و بیشتر از 3یا 4 کلمه نداشته باشد .
- جمله های ابتدا سعی شود از کلمات تک بخشی استفاده شود .
2- تعداد کلمات املا از 55-50 کلمه فراتر نرود .
- حروف ربط و اضافه ( از، در، به ... ) یک کلمه محسوب می شود .
کلمات مرکب مثل (آدم برفی- پدر بزرگ ...) یک کلمه محسوب می شود .
3- از تعداد کلمات فوق باید 35 کلمه غیر تکراری باشد .یعنی در متن فقط 35 کلمه یکبار استفاده شده باشد.
- هر چه تعداد کلمات غیر تکراری کمتر باشد متن املا آسان و هرچه تعداد کلمات بیشتر باشد سطح دشواری املا بالاست.
4- از تمام حروف استفاده شود.
- استفاده یک شکل از حروف چند شکلی کفایت می کند.
5- تعداد 5تا7 کلمه از کلمات استفاده شده باید از متن زیر بنویس کتاب بنویسیم باشد (کلمات خارج از بنویس ) نه خارج از کتاب، این کلمات باید ویژگی های زیر را داشته باشد .
- از قسمت زیر بنویس کتاب بنویسیم انتخاب شود .
- از جمله پنجم به بعد استفاده شود .
- در هر جمله بیش از یک کلمه خارج از بنویس استفاده نشود.
- در کلمات از حروف عربی استفاده نشود.
1-خاک چیست؟ خاکها مخلوطی از مواد معدنی و آلی میباشند که از تجزیه و تخریب سنگها در نتیجه هوازدگی بوجود میآیند که البته نوع و ترکیب خاکها در مناطق مختلف بر حسب شرایط ناحیه فرق میکند. مقدار آبی که خاکها میتوانند بخود جذب کنند. از نظر کشاورزی و همچنین در کارخانههای راهسازی و ساختمانی دارای اهمیت بسیاری است که البته این مقدار در درجه اول بستگی به اندازه دانههای خاک دارد. |
2-مواد تشکیل دهنده خاک کدامند؟ مواد سخت موجودات زنده در خاکها آب موجود در خاکها آب موجود در خاکها هوای موجود در خاک |
3-خاکهای سیلتی چیست؟ 50% ین نوع خاکها را ذرات سلیت تشکیل داده است که دارای قطری بین 0.05 تا 0.002 میلیمتر میباشند و بر حسب اینکه ناخالصی مثل ماسه ، رس و غیره بهمراه دارند به نام خاکهای سیلتی ماسهای و یا سیلتی رسی معروفند. |
4-خاکهای اسکلتی چیست؟ خاکهای اسکلتی به خاکهایی اطلاق میگردد ک در حدود 75 % آن را دانه هایی بزرگتر از 2میلیمتر از قبیل قلوه سنگ ، دیگ و شن تشکیل میدهند. این خاکها ، آب را به مقدار زیاد از خود عبور میدهند و لذا همیشه خشک میباشند. |
5-بر حسب دانههای تشکیل دهنده خاک و همچنین شرایط میزالوژی و پتروگرافی زمین خاکها به چه گروه هایی تقسیم می شود؟ خاکهای رسی خاکهای سیلتی خاکهای ماسهای خاکهای اسکلتی |
6-منشا تشکیل دهنده رسها چیست؟ رسهای درجا که در حین تشکیل خاک شکل میگیرند. رسهای تغییر مکان یافته که در اثر فرسایش بیشتر حرکت کرده و مجددا در محل جدید نهشته میشوند. رسهای تبدیل شده که از رسهای به شدت هوازده و فرسایش یافته تجمع کرده و در رسوبات و خاکها رسوب گذاری میکنند. رسهای تشکیل شده جدید که در اثر تبلور مجدد رسهای موجود در محلولها ، در خاک در حال تشکیل شکل میگیرند. |
7-فرایندهای تشکیل رسها را بیان کنید؟ محیط هوازدگی و تشکیل خاک : اصلیترین محیط تشکیل رسها مخصوصا رسهای موروثی یا وراثتی است. محیط رسوبگذاری : رسها از آب حوضه یا آبهای حفرهای تهنشین میشوند (مخصوصا رسهای تازه تشکیل شده). دیاژنز و دگرگونی درجه پایین : در طول این فرآیند انواعی از رسها (مخصوصا رسهای تبدیلی) حاصل میگردند. |
8-اجزای اصلی تشکیل دهنده خاک کدامند؟ 4جز اصلی خاک عبارتند از: مواد معدنی ، مواد آلی ، آب و هوا. این اجزا بطور نزدیکی در ارتباط با یکدیگر هستند. بطوری که جدا کردن آنها مشکل است. حجم نسبی این اجزا که برای رشد گیاه مناسب باشد، بدین صورت است که در آن 50 درصد بوسیله مواد جامد (45 درصد مواد معدنی و 5 درصد مواد آلی) اشغال شده و 50 درصد بقیه شامل فضای منافذ است که بوسیله آب یا هوا اشغال میشوند. البته این نسبت آب و هوا بسیار متغیر بوده و تحت تاثیر شرایط خاک و جو قرار میگیرد. |
9-برحسب شکل ظاهری ساختمان خاک به چند دسته تقسیم میشود؟(نام ببرید) برحسب شکل ظاهری 6 نوع ساختمان را میتوان در خاک تشخیص داد. این ساختمانها به اسامی بشقابی ، ستونی ، منشوری ، مکعبی ، فندقی ، دانهای و اسفنجی شناخته میشوند. |
10-فرسایش خاک چیست؟
جدا شدن ذرات خاک در اثر عوامل مختلف مانند آب ، باد و ... و از دست رفتن آنها را اصطلاحا فرسایش گویند. |
11-عوامل اصلی فرسایش تسریعی خاک چیست؟ دو عامل اصلی را میتوان مسئول وقوع فرسایش تسریعی دانست: از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی خاک و کشت گیاهانی که پوشش گیاهی کافی فراهم ننموده و قسمتی از خاک را برهنه میگذارند. کشت نباتات کرتی مانند ذرت و سیب زمینی ، بخصوص اگر کرتها در جهت شیب زمین باشد، پوشش کافی به خاک نداده، فرسایش و از بین رفتن خاک را تشدید میکنند. بارندگی زیاد در صورتی که ریزش آن آرام باشد، فرسایش زیادی ایجاد نمیکند، در صورتی که بارانهای شدید حتی به مقدار کم سبب فرسایش زیاد میشوند. شیب زیاد باعث تسریع جریان آب شده و به همان نسبت میزان فرسایش و هدر رفتن آب افزایش پیدا میکند. درختان جنگلی و مرتع موثرترین عوامل محافظ خاک در مقابل فرسایش هستند. |
12-فرسایش آبی چیست؟ فرسایش آبی در واقع یکی از پدیدههای معمولی زمین شناسی است که بوسیله آن کوهها بتدریج فرسوده شده و دشتها ، درهها و بستر رودخانهها و دلتاها ، تشکیل مییابند. این نوع فرسایش که به کندی صورت میگیرد، فرسایش طبیعی نامیده میشود. |
13-فرسایش تخریبی چیست؟ فرسایشی که با سرعت خیلی بیشتری انجام شود و حالت تخریبی به خود بگیرد، به آن فرسایش تخریبی گفته میشود. |
14-فرسایش بادی چیست؟ تخریب خاک از طریق فرسایش بادی بیشتر در مناطق خشک صورت گرفته و گاهی در مناطق مرطوب هم اتفاق میافتد. اثر تخریبی باد غالبا خیلی جدی بوده و نه تنها ذرات ریز و حاصلخیز خاک را هدر میدهد، بلکه به علت رو بازکردن ریشه گیاهان و یا پوشاندن قسمت هوایی گیاهان با مواد معلق در هوا ، سبب مرگ آنها میشود. خشک شدن لایههای سطحی خاک به علت کمی آب ، آنها را در خطر فرسایش باد قرار میدهد. |
15-عوامل موثر در فرسایش بادی خاک چیست؟ مهمترین عامل درصد رطوبت خاک است، زیرا خاک مرطوب از این حیث مصون است. عوامل دیگر عبارتند از: سرعت باد ، وضعیت قسمت سطحی خاک ، خصوصیات کلی خاک. |
|