سرگروه آموزش ابتدایی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران ـ شبه قاره هند

سرگروه آموزش ابتدایی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران ـ شبه قاره هند

تربیتی

نامه ابراهیم لینکن به آموزگار فرزندش

به فرزندم بیاموزید در مدرسه بهتر است مردود شود، امّا با تقلّب به قبولی نرسد. ارزش های زندگی را به او یاد بدهید و به او یاد بدهید که در اوج اندوه، تبسّم کند. به او بیاموزید که در اشک ریختن خجالتی وجود ندارد. به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند، امّا قیمت گذاری برای دل بی معناست. اگر می توانید نقش مهم کتاب را در زندگی آموزش دهید.
در کار تدریس به فرزندم ملایمت به خرج دهید، امّا از او یک ناز پرورده نسازید.
توقّع زیادی است امّا ببینید که می توانید چه کار کنید
!

نشانی اصل مطلب:                            http://graas.blogfa.com/post-7.aspx

املا

                                  مشکلات دیکته نویسی

شمار دانش آموزانی که دچار برخی از مشکلات رفتاری یا تحصیلی هستند قابل توجه است . آمار دانش آموزانی که اختلال یادگیری به معنی خاص دارند ، بین 4تا12 درصد گزارش شده است. بی تردید شمار افرادی که دچار برخی مشکلات یادگیری هستند به مراتب بیشتر از این می باشد معلمان مدارس و والدین کودکان ،غالبا برای حل مشکلات آنان از روشهای قدیمی و گاه منسوخ کمک می گیرند که علاوه بر صرف انرژی و وقت فراوان ، نه تنها حاصل چندانی به دنبال ندارد ، بلکه ممکن است موجب خستگی ، یاس ، دلمردگی، سرخوردگی و عصبیت والدین واز دست رفتن علاقه ی دانش آموز شده و نهایتا افت تحصیلی را به دنبال خواهد داشت.

واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه ی آن اشتباهات رااز بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت .

ابتدا معلم می باید تشخیص دهد که نوع اشتباه جزء کدام یک از اشتباهات زیر است .

انواع اشتباهات املایی :

 1 – اشتباه مربوط به ضعف در حافظه ی دیداری .

2 – ضعف در حساسیت شنیداری .

3 – کم دقتی .

4 – آموزشی

5 – وارونه نویسی

6 – قرینه نویسی

7 – نارسانویسی

8 –حافظه توالی دیداری 

9 – تمیز دیداری – دقت

بعد از تشخیص نوع اشتباه می توان  برای درمان آن یک برنامه طراحی نماید .

 

جدول زیر ،خطا ها وعلل نارسا نویسی را فهرست کرده است :

 

 

خطاهای متداول در نوشتن با دست

 

        نقص                                         علل          

 

1 – کج نویسی بیش از حد                          الف)بسیار نزدیک بودن بازو به بدن

ب)بسیار سفت گرفتن شست                                     پ)دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از

انگشتان                                                                                                  ت)صحیح نبودن جهت کاغذ

ث)درست نبودن جهت حرکت قلم

 

 

2 –راست نویسی بیش از حد                       الف)بسیار دور بودن بازو از بدن

                                                                        ب)بسیار نزدیک بودن انگشتان به سر قلم

                                                                        پ)هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه

                                                                        ت)ناصحیح بودن جهت کاغذ

 

3 – پرفشار نوشتن                                   الف)فشاردادن بیش از حد انگشت سبابه

                                                                        ب)استفاده از قلم نامناسب

                                                                        پ)نازک بودن بیش از حد قلم

4 – کم رنگ نویسی بیش از حد                             الف)بیش از حد اوریب یا راست نگهداشتن قلم

                                                                        ب)چرخش نوک قلم به یک سمت

                                                                        پ)قطر بیش از حد قلم

 

5 – زاویه دار نویسی بیش از حد               الف)سفت بودن بیش از حد شست

                                                                        ب)بیش از حد شل نگهداشتن قلم

                                                                        پ)حرکت بیش از حد کند قلم

 

6 – نامرتب نویسی بیش از حد                                     الف)نبودن آزادی حرکت

                                                                        ب)حرکت بیش از حد کند دست

                                                                        پ)محکم گرفتن قلم

                                                                        ت)نادرست یا ناراحت بودن وضعیت

 

7 – فاصله گذاری بیش از حد                            الف)پیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ

                                                                        ب)حرکت بیش از حد و سریع جانبی

 

 

برای ترمیم ودرمان نارسانویسی باید اقدامات زیر را انجام داد:

 

1 – روان نویسی در اختیار کودک قرار دهید تا خطوطی به دلخواه روی آن رسم نماید .

باگچی نرم و مناسب روی تخته سیاه خط بکشد یا نقاشی کند .

روی یک وایت برد قابل حمل به دلخواه نقاشی کند یا خطوط رسم نماید .

4 – ارتفاع میز تحریر باید با صندلی و با قد کودک تناسب داشته باشد به گونه ای که بتواند هر دو ساعد خود را به راحتی روی میز قرار دهد .

5 – کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد با لبه ی پایین میز تحریر ، زاویه ای در حدود 15 درجه داشته باشد .

6 – نحوه ی  مداد  دست گرفتن دانش آموز باید صحیح باشد . مداد باید بین انگشت شصت و انگشت اشاره قرار گرفته و از بالای قسمت تراشیده شده گرفته شود.

7 – اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست ، ضعیف یا کوچک هستند ، از مدادهای باریک تر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد .

برای تقویت عضلات استفاده از خمیر بازی تا با آن بازی و شکل سازی نماید ،کار با قیچی ، باز و بسته کردن پیچ و مهره و قفل و کلید ویا مچاله کردن کاغذ باطله پیشنهاد می شود .

8 – یک سری خطهای موازی با فاصله های موازی با فاصله های کم و زیاد رسم کنید و از دانش آموزان بخواهید تا وسط هر دو خط موازی ، یک خط راست رسم کند .

9 – یک سری شکل هندسی و غیر هندسی را به صورت نقطه چین رسم کرده و سپس از کودک می خواهیم تا نقطه چین ها را به هم متصل نماید .

10 – با انگشت آغشته به رنگ پلاستیک و یا گواش هر شکلی را که می خواهد رسم نماید .

11 – اعداد و کلمات و حروف را به صورت کامل نوشته و سپس در کنار آن همان اعداد و کلمات را به صورت ناقص نوشته و از کودک بخواهید آنها را کامل کند .

12 – دو نوار موازی هم را با فاصله مناسب به کاغذ بچسبانید و از کودک بخواهید تا بین آن دو نوار بنویسد .

 

 

تقویت هماهنگی چشم و دست

 

1 – باید برای تقویت هماهنگی چشم و دست برنامه ریزی کنید . اما قبل از انجام برنامه ای که برای تقویت هماهنگی چشم و دست طراحی کرده اید ، بهتر است اول اطمینان یابید که چشم و دست  برتر کودک هر دو در یک طرف قرار دارد . در غالب مردم طرف راست بدن نسبت به طرف چپ برتری دارد . بدین معنی که آنان بیشتر از چشم ، گوش ، دست و پای راست استفاده می کنند .ویا برعکس قسمت چپ بدن برتری داشته و چشم و گوش و دست و پای چپ را مورد استفاده قرار می دهند .بهتر است با انجام تستهایی برتری هر کدام از اندامها مشخص شود تا فرد راست دست همه ی فعالیتها را با راست بدن انجام دهد .

فعالیت های زیر برای تقویت هماهنگی چشم و دست کودک تدارک دیده شده است :

1 – انداختن توپ در حلقه ی مینی بسکت .

2 – تیر اندازی با تفنگهای پلاستیکی به سوی هدف .

3 – انداختن توپ چسبانک به سوی هدف معین .

4– انداختن حلقه های پلاستیکی دور چوبی که به صورت عمودی قرار گرفته است .

5 – بازی با توپ و راکت ، بهتر است از توپ ابری استفاده شود.

6 - پیچاندن نخ دور قرقره  .

7 – حمل استکان پر ازآب ، به شکلی که هنگام راه رفتن آب آن نریزد .

8 – بازی یک قل دوقل .

9 – گرفتن و پرتاب کردن توپ .

10 – دوختن

 

 

منبع مورد استفاده: کتاب درمان اختلالات دیکته نویسی نوشته ی دکتر مصطفی تبریزی

                         

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم آبان 1386ساعت 18:12  توسط محسن فروتن  |  نظر بدهید

دانستنی ها

دانستنی برای دانش آموزان پنجم

 

چرا آسمان آبی است؟

رنگ آبی یکی از رنگهای موجود در نور خورشید است. نور خورشید همچنان که از میان هوا می تابد پخش می شود و می شکند قسمت آبی رنگ نور خورشید بیشتر از دیگر رنگها می شکند و همین باعث می شود تا آسمان آبی به نظر برسد . اگر ما می توانستیم به بالای کره ی  هوا ( یونیسفر) برویم آسمان به جای رنگ آبی که ما حالا می بینیم سیاه رنگ به نظر می آمد. 

                  

                                چرا آب آبی رنگ به نظر می آید؟

آب درست مانند یک آینه رنگ آسمان را منعکس می کند اغلب اوقات رنگ آسمان آبی است بنابراین آب رنگ آبی را منعکس می کند . هنگامی که آسمان ابری است آب بیشتر خاکستری رنگ به نظر می آید. بعضی اوقات وقتی که گیاهان ریز سبز رنگ بسیار زیادی در آب وجود دارند ، آب سبز رنگ دیده می شود.

 

 

چرا من بعضی مواقع که فلزات یا چیز دیگری را لمس می کنم شوکه می شوم.

وقتی که شما بر کف اتاق بخصوص روی یک فرش پشمی راه می روید الکتریسیته بر روی کفشهایتان جمع شده در سطح خارجی بدنتان پخش می گردد . سپس وقتی که شما چیزی را لمس می کنید که می تواند الکتریسیته را به آسانی دریافت کند این الکتریسیته به سرعت به آن چیز وارد می شود. این عمل جرقه بسیار کوچکی بوجود می آورد که شما آن را به عنوان شوک احساس می کنید.

 

 

چرا تانکرهای بنزین زنجیری دارند که بر روی زمین کشیده می شود؟

کامیون ها نیز به هنگام حرکت بر روی جاده الکتریسیته جمع آوری می کنند . اگر این الکتریسیته از کامیون به چیز دیگری وارد بشود جرقه ای ایجاد خواهد کرد. بوجود آمدن حتی یک جرقه کوچک در نزدیکی کامیونی پر از مواد سوختی ، خطرناک است . این زنجیر اجازه می دهد تا الکتریسیته از کامیون به زمین وارد شود به نحوی که هیچ جرقه ای پدید نیاید.

 

چه چیز رعد را به وجود می آورد؟

وقتی که نور یک رعد و برق از میان هوا عبور می کند این هوا به سرعت گرم می شود . حرارت باعث منبسط شدن هوا می گردد این انبساط ناگهانی غرش رعد را ایجاد می کند بعضی مواقع انعکاس صوت باعث می شود تا صدای رعد برای یک مدت طولانی ادامه یابد.

 

 

چه چیزی برق یا آذرخش را به وجود می آورد؟

برق الکتریسیته ای است که از یک ابر به ابر دیگر یا بین یک ابر و زمین تخلیه می شود. قسمتهایی از یک ابر ممکن است الکتریسیته جمع کند وقتی که یک ابر دارای بار الکتریکی به اندازه کافی به شیئ نزدیک شود جرقه الکتریکی بین ابر و شیء رد و بدل می شود این شیء می تواند یک ابر یا چیز دیگری در روی زمین باشد.

 

 

 

چرا صدای رعد بعد از دیدن نور شنیده می شود؟

رعد و برق هر دو در یک زمان اتفاق می افتند با این حال ما نور را قبل از شنیدن صدای رعد می بینیم . نور تقریباً یک میلیون بار سریع تر از صوت حرکت می کند. هنگامی که صدای رعد یک متر را می پیماید نور تقریباً یک میلیون متر را طی کرده است به این علت است که به نظر می رسد صدای رعد بعد از نور می آید .

 

 

 

چرا وقتی سردتان است می لرزید؟

بدن شما همیشه در حال سوخت و ساز غذاست تا تولید حرارت کند . هنگامی که بدنتان بیش از اندازه گرم می شود شما برای خلاص شدن از حرارت اضافی عرق می کنید ولی وقتی که سردتان است منافذ ریزی که در پوستتان وجود دارد و عرق را خارج می کنند ،  بسته می شوند تا حرارت را در بدن نگاه دارند بعضی مواقع این منافذ بقدری محکم بسته می شوند که باعث طپشهای کوچکی در روی پوست می گردد. همچنین اگر شما بیش از اندازه احساس سرما کنید ممکن است بلرزید . لرزیدن کاری است که به طور غیر ارادی انجام          می دهند. این کار تولید حرارت اضافی می کند تا به گرم شدن شما کمک کند .        

 

 

                                      چرا سگ نفس نفس می زند؟

انسان وقتی بیش از اندازه گرمش شود عرق می کند این کار باعث می شود که احساس خنک شدن بکند اما سگ فقط می تواند از طریق انتهای پاهایش عرق کند و هنگامی که سگ احساس گرما می کند این کار برای خنک کردنش کافی نیست بنابراین نفس نفس می زند. سگ به وسیله ی تنفس کردن سریع گرمای اضافی بدنش را خارج می کند .

 

 

 

چرا بعد از آمدن باران کرم های خاکی بر روی زمین ظاهر می شوند؟

کرم های خاکی از طریق پوست بدنشان تنفس می کنند بنابراین وقتی که آب باران فضاهای خالی در زیر زمین را پر می کند کرم های خاکی برای نفس کشیدن به سطح زمین می آیند.

 

 

عنکبوت چگونه می تواند بدون در هم ریختن تارها بر رویشان حرکت کند؟

فقط روی تارهایی که تار عنکبوت را دور زده اند ماده چسبناکی وجود دارد عنکبوت بر روی تارهایی راه می رود که از مرکز شروع می شوند و مانند پره های یک چرخ به خارج امتداد می یابند.    

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم آبان 1386ساعت 16:38  توسط محسن فروتن