سرگروه آموزش ابتدایی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران ـ شبه قاره هند

سرگروه آموزش ابتدایی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران ـ شبه قاره هند

هوش

طراحی درس علوم با توجه به هوشهای چندگانه

محمدلو و طالبی

 

 

برای آموزش فصل دنیای زنده درس علوم می توانیم از روشهای متعددی استفاده نمائیم که متناسب با روش یادگیری دانش آموزان وبراساس نوع هوش آنها باشد.معلم می تواند چند نوع فعالیت را براساس هوشهای چندگانه طراحی کند که البته این کار به ماهیت مبحث مورد تدریس بستگی دارد. مثلاٌ برای آموزش وتدریس دستگاه گوارش فعالیتهای زیر را باتوجه به نوع هوش واستعداد دانش آموزان وبا تعیین زمان فعالیت، در نظر بگیریم.

 

فعالیت ۱- مـــرکز هــــوش بدنـــی ـ جنبشـــی و بصـــری فضایـــی:

در این فعالیت دانش آموزان می توانند موارد قسمتهای مختلف دستگاه گوارش یا ماکت آنرا توسط خمیر گل چینی یا گچ و خاک  درست کنند وبعد آنرا رنگ آمیزی نمایند. یا چارت و پوستر دستگاه گوارش را درست نمایند توسط رنگ و بوم یا با استفاده از کاغذ رنگی و فوم تصویر دستگاه گوارش و قسمتهای مختلف آنرا بصورت نقاشی یا کاریکاتور بکشند.

 

فعالیت۲- مـــرکز هـــوش زبانــــی کلامــــــی:

دانش آموزان داستان تخیلی در مورد دستگاه گوارش بنویسند خود را یا موجود ذره بینی (باکتری یا آنزیم) فرض نمایند و به قسمتهای مختلف دستگاه سفر نمایند و هر آنچه را که در یک سفر می توانند کشف نمایند به روی کاغذ بیاورند.

 

فعالیت ۳- هــوش درون فــــــــردی:

از دانش آموزان بخواهیم برای دستگاه گوارش انشاء بنویسند و در آن اطلاعات خود را و یا خاطرات و شنیده های خود در مورد نحوه کارکرد قسمتهای مختلف آن و بیماریهای آن بنویسند.

 

فعالیت ۴- مـــرکـــز هــــــوش بیان فـــردی :

از دانش آموزان بخواهیم با دانش آموزان پایه های بالاتر یا با دکتر یا خویش و اقوام مجرب در زمینه دستگاه گوارشی و یا بیماریهای آن گزارش تهیه نمایند. و حداقل از بیست نفر پرسش و پاسخ بگیرند و نتایج را به کلاس ارائه دهند. در زمینه می توانند به کامپیوتر هم رجوع کنند وتصاویر اینترنتی از دستگاه گوارش پیرینت نمایند و به کلاس بیاورند. البته برای اینگونه آموزش ابتدا باید بطور مختصر دانش آموزان را با نوع مطالب و اطلاعات و روش فعالیت آنها آگاه نمائیم و آنها را به چهار یا پنج گروه تقسیم نمایید همچنین مدت زمان فعالیت را برای آنها مشخص کنیم بهتر است سه فعالیت قبلی ذکر شده در کلاس درس انجام گیرد و در واقع کلاس را به کارگاه فعالیت تبدیل نماییم.

 

 محاســـــن:

۱- شکوفایی استعداد دانش آموزان و مشخص شدن سبک یادگیری آنها.

۲- قابل اجراء بودن این طرح در تمام پایه ها و درسها.

۳- مطالب یاد گرفته در حافظه دراز مدت آنها ثبت خواهد شد.

۴- دانش آموزان را به مطالعه کتابهای خارج از پایه و گروه درسی مجبور می کند و آنها را تشویق به آموزش رایانه می نمایند.

 

معــــایب:

۱- وقت گیر بودن این نوع طـــرح برای اجرا در کلاس درس.

+ نوشته شده در  شنبه پنجم آبان 1386ساعت 21:3  توسط محسن فروتن  |  نظر بدهید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد