سرگروه آموزش ابتدایی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران ـ شبه قاره هند

سرگروه آموزش ابتدایی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران ـ شبه قاره هند

هوش

زمان قصه

 ،زمان نوابغ است قصه گویی یک عنصر اساسی و فوق مهم در ساختن نبوغ است . این کار قدرت تفکرات خارق العاده را در یک نابغه زنده می کند.طبق نظریه روان شناسان کودک ،روند رشد ذهنی کودک تا قبل از سن شش سالگی به نحو نفس گیری سریع است .بین شش تا هفت سالگی سرعت آن کاهش می یابد و رشد آهسته و ماندگار تثبیت می شود.

برانگیختن :

قصه های خوب پیام هایی از امید ،تلاش وموفقیت در خود دارند ،بدون آن که حرفی از پند و موعظه در بین باشد .قصه ها نیروی تفکر او را بر می انگیزند.

بیداری بصری :

قصه استعداد تصویر سازی خود کودک را بیدار می کند ،قوه تخیل رشد یافته و پیشرفته اساس شکوفایی نبوغ است .

گوشی برای گفت و شنود :

 

کلمات زمانی که با آهنگ و لحن متفاوت بیان شوند ،مجذوب کننده می شوند.

تجربه های تازه :

با قصه گفتن ، فرزند شما به دنیاهای اسرار آمیز و جادویی می رود . در قصه ها به علایق بچه ها پی برده می شود و از طرفی با خواندن مطالب درباره علایق کودک ، اشتیاق او را به سمت خواندن سوق می دهید و این اقدام است که به سود نابغه خواهد بود.

درک دیگران :

در داستان شخصیتهای مختلف را درک می کند و تفاوتها را درمی یابد و افق دید او وسیعتر می شود.

قصه های محلی :

 قصه های محلی فرهنگ ملت ها را به کودک می آموزد.

الهام گرفتن از داستان های واقعی :

 درباره افراد برجسته جهان داستان های شنیدنی برای کودک بگویید. آنها در زمینه تاریخ،علوم ،ریاضیات ،مهندسی ،موسیقی ،سیاست و هنر وجود دارند او با همسان سازی با افراد دیگر سعی می کند خود را به سوی آنان سوق دهد. زندگی مشاهیر می تواند برای کودکان منبع الهام بزرگی باشد.

 

حرفهای بعد از قصه :

 گفتگوهای بعد از قصه می تواند شروعی برای کسب تجربیات جدید باشد و با سوالات مختلف از کودک او را به سمت یافته های جدید هدایت کنید. گاهی می تواند سوالات را از زبان اسباب بازیهای او مطرح کنید. برای مثال خرس کوچولوی تو می پرسد چرا فیل در داستان آن گونه عمل کرد ؟ بدین وسیله سبب رشد بخش تحلیل گر مغز او می شوید. قصه گویی ،اندوخته عظیم انرژی و افکار خلاقانه را در کودک شما آشکار می کند.قصه گویی جرقه کوچکی را که شعله نبوغ را در خود دارد، مستقل می کند تا در دنیایی که سرشار از امکانات عظیم است بدرخشد.

نیچه ،فیلسوف آلمانی می گوید : محال است چیزی به بار بنشیند،بی آن که ارواح سالم و برومند در ایجادش دخیل نبوده باشند. منزل باید به یک محیط عالی آموزشی برای یادگیری کودک تبدیل شود. خانه را از کتابهای مصور رنگی ،اسباب بازی ، مداد، کاغذ ،مداد رنگی ،آب رنگ ،گل رس ،کاست ضبط صوت و.... پرکنید.

مکعب سازی :

او باید با مکعب ها بازی کند و بزرگی و کوچکی را یاد بگیرد.

رنگ کردن با انگشت : رنگ کردن با انگشت اگرچه با کثافتکاری همراه است اما احساس وجدآور و نیرومندی به او می بخشد و تجربیات تازه ای به دست می آورد.

کشیدن خطوط :

 کودکان را وادار کنید بخوانند و بنویسند و نقاشی کنند.

گل رس و خمیر مجسمه سازی :

تجربه خوبی کسب می کنند.ماهیت رطوبت و خمش پذیر آن را احساس می کنند.

کتاب و مجله :

برای کودک کتابخانه شخصی ایجاد کنید .او را به کتابفروشی ببرید.او را مشترک مجله کنید.

نوار ضبط صوت :

 نوار قصه برای کودک مفید است .

افکاری درباره تلویزیون و ویدئو:

سعی کنید به مدت کوتاه به بچه اجازه دهید تلویزیون و ویدئو ببیند . سعی کنید کتاب جانشین آنها باشد .استفاده زیاد از تلویزیون خلاقیت کودک را سرکوب می کند.

پذیرش و تایید:

اگر کودکان کار جالبی کرده اند با اشتیاق آن را ببینید و تحسین کنید

شراکت :

سعی کنید در فعالیتهای کودک شریک شوید و با این کار به او بگویید که هم خودش مهم است و هم هر کاری می کند مهم است

نکات زیر می تواند نیروی عقلی کودکتان را رشد دهد:

-کودک باید هشت ساعت در شبانه روز بخوابد تا ذهنش همیشه بیدار و سرحال باشد. سحرخیزی ناشی از زود خوابیدن است .صبح با سکوت آرام ذهن را فعال می سازد.بسیاری از نویسندگان گفته اند که بهترین آثار خود را در ساعات آرام سحر نوشته اند.

 

صبحانه کامل : صبحانه خوردن با هم ،سنتی کامل است .لازم است با آرامش باشد.

بازی و کارگروهی : بدون بازی ،از نابغه بچه ای کسل کننده خواهد ساخت ،بازی با بچه های همسایه برای کارگروهی ضروری است.در خانه 15 تا 20 دقیقه در انجام تکالیف مدرسه به او کمک کنید.

صحبتهای سرشام : خانواده ای که با هم غذا می خورند .با هم یاد می گیرند و رشد می کنند.در سر شام به حرفهای کودک گوش دهید و موفقیت هایش را تحسین کنید .اگر اشتباهی کرد ببخشید.یادگرفتن از اشتباهات و توان خندیدن به خود ، گام هایی اساسی در جهت دستیابی به نبوغ است .

کارهای بعد از شام : بعد از شام می توانید بازی روی تخته سیاه را انجام دهید ، بازی با کلمات یا هر بازی دیگر انجام دهید و ذهن او را فعال کنید.

وقت خواب برای نابغه در حال شکوفایی:وقت خواب باید بسیار آرام و آسوده باشد ، می توانید برایش با صدای بلند قصه بخوانید یا از خودتان قصه بسازید . وقت خواب کودک را در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا او احساس امنیت کند.

سرزمین عجایب تکالیف شب :میز و صندلی و با نورکافی برایش تدارک ببینید. می توانید یک تابلو اعلانات چوب پنبه ای برایش تدارک ببینید که بر روی آن بریده روزنامه ،عکس ها یا هر چیز مورد علاقه اش را بچسانید درس خواندن در کنار تلویزیون و رختخواب توصیه نمی شود.

مراجع آماده : کتابهای مرجع برای او بخرید، آنها برای پژوهش او خوب هستند نظیر :فرهنگ لغت، دایره المعارف ، اطلس جهان ،کتاب سال

رادیو و تلویزیون : کودک می تواند برنامه های مفید رادیو و تلویزیون را ببیند اما نباید زمان بازی و مطالعه او مختل شود. سعی کنید درباره برنامه های جالب تلویزیون با کودک بحث کنید و حتی درباره موضوعات مورد بحث کتاب بخرید.

کودک را ترغیب کنید اسباب بازی بسازد: او می تواند از جعبه های مقوایی ،درپوش ،پیت حلبی ،قوطی ،ماسوره ، چوب ماهیگیری ،قلاب و میخ چوبی ، چسب و هر چیز کهنه و قابل استفاده دیگر برای ساختن اتوموبیل ،چراغ راهنما ،عابر پیاده و از این قبیل استفاده کند. ساخت اسباب بازی نبوغ بچه را افزایش می دهد و این اقدام قدرت تخیل او را افزایش می دهد. ساخت اسباب بازی با کودکان دیگر سبب می شود و تقسیم مسوولیت را فرا گیرد و درس تصمیم گیری مشترک را فرا می گیرد.چگونه به نیاز های دوستش پاسخ بدهد و هنر ارتباط گیری چند جانبه را یاد می گیرد.

تصمیم گیری : کودک شما با هر نوع اسباب بازی که بازی کند، به تمرین عمل ارزشمند تصمیم گیری خواهد پرداخت .

والدین به عنوان راهنما و همبازی :

خودتان یک بچه شوید و با بچه ها به ارتباط بپردازید تا او رابطه برقرار کردن را فرا گیرد.

فعال باشید ،یک بازی به بچه بیاموزید و آنگاه اجازه دهید او باقی راه را بپیماید.

شریک او باشید: با فهمیدن علایق او و بر اساس آن فعالیتهای مختلف را برای او طراحی نمایید.

نمونه باشید: باید سرمشق خوبی برای بچه ها باشید

 

مهربان باشید: بچه ها تنها در آغوش پر محبت والدین و احساس امنیت می توانند پیشرفت کنند.کودکانی که زیاد با اسباب بازی، بازی می کنند اغلب از کودکانی که به میزان محدودی اسباب بازی در اختیار دارند خلاق ترند و قوه تخیل قوی تری دارند و کودکانی که به طور مرتب ،با والدینشان بازی می کنند در بزرگسالی از سطوح عالی تری از خلاقیت برخوردار می شوند.

کنفوسیوس : طولانی ترین راهها با اولین قدم

آغاز می شود.

کودک برای قدم گذاشتن در اقیانوس وسیع دانش باید از جای پا استفاده کند :

-کنجکاوی خلاقانه

-تخیل الهام گرفته از درون

-استقلال

کنجکاوی خلاقانه وقتی نگرشهای ثابتی را بر کودک خود تحمیل می کنید زمانی که فرزندتان عقل رس شود، آنچنان مقید حرف مردم خواهد بود که پیش از دست زدن به هر کاری تامل خواهد کرد تا ببیند کاری که می کند در چشم اجتماع درست است یا غلط. اما اگر شما آماده دور ریختن الگوهای فکری و رفتاری کهنه باشید ،فرزندتان هرگز از نشان دادن خلاقیت های خود هراس نخواهد داشت . در این صورت خواهید توانست برای بیرون کشیدن نیروهای درونی فرزندتان که متضمن فردیت ،تواناییهای منحصر به فرد و نبوغ اوست ،روشهای خاصی بیابید.چنین نابغه ای برای خود در اجتماع و در جهان نقشی یگانه حک خواهد کرد .
بی اعتنایی بزرگترها به کودکان تاثیر نامطلوبی بر روی آنها دارد. سعی کنید هنگامی که در خیابان با کودک خود می روید از او سوالات مختلفی کنید و کنجکاوی او را برانگیزید.

تخیل الهام گرفته از درون : کاش در هر مدرسه موضوعی را تحت عنوان تخیل الهام گرفته از درون تدریس می کردند مانند گربه های پرنده ،سرزمین کودکان ،حیوانات سخنگو تخیلات یک بچه را ،هر قدر هم داستانش ظاهرا عجیب و بی معنی باشد هرگز مسخره نکنید.در صورت مسخره شدن کودک ،احتمالا در آینده گوشه گیر خواهد شد و جرات نخواهد کرد از تخیلاتش استفاده کند. اجازه دهید کودکتان در فراخوانی ابزاری که از
جنس رویاست ،آزاد باشد ،بسیاری از اندیشه های بزرگ ریشه در تخیلات عجیب دارند.

استقلال : استقلال به نبوغ قدرت می بخشد.فرد باید احساس امنیت کند تا دست به کار تازه بزند.

برای نبوغ فرزند خود به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

-برانگیختن برتر: تشویق در گوش کودک مانند موسیقی است

-تمرکز برتر: بزرگترین لطمه یک معلم به کودک آن است که با جوهر قرمز در کارنامه اش بنویسد
« بی دقت » ، که در نهایت با رفتن این کارنامه در خانه و توبیخ توسط والدین ، این تصویر منفی در ذهن کودک حک می شود.اولین قدم در راه ایجاد تمرکز برتر آن است که در کودک تصویر مثبت از خود ایجاد کنید، موفقیت های او را تاکید کنید .همواره کودکتان را ترغیب کنید که بگوید ، من می توانم

-درک برتر: جان هالت نویسنده و متخصص تعلیم و تربیت آمریکایی در کتاب خود با نام علت ناموفقیت کودکان می نویسد « منظور ما از هوش ،سبک خاصی از زندگی است ، طرز رفتاری خاص در همه شرایط.آزمون هوش این نیست که تا چه حد می دانیم ، چه باید کرد » بلکه این است که در شرایطی که نمی دانیم چه باید کرد ، چه رفتاری داریم. نابغه کسی است که می تواند دانش خود را در شرایط مناسب آن به کار گیرد. برای آن که به کودکتان کمک کنید در کی برتر به دست آورد ، استراتژی زیر را به او یاد بدهید:

-اطلاعات : برای رسیدن به هر هدف اطلاعات کافی کسب کند

-روش : برای رسیدن به هدف روش درستی انتخاب کند

-هدف : برای انجام درست هر کاری ، هدف خود را درست تعیین کند.

-حافظه برتر: عبارت است از توانایی نگه داری و ذخیره آن تصاویر در چشم ذهن شما می توانید با برانگیختن کودک به بحث های زنده ، هدیه گرانبهای حافظه برتر را به کودکتان عطا کنید.بخاطر داشته باشید بحث ها نباید برای او تنش آفرین باشد.

برای مثال من عکسی دارم که شاهزاده تیراندازی با تیر و کمان را یاد می دهد.درباره این عکس این طور می شود بحث کرد: مادر: شاهزاده دارد به چه چیز تیر می اندازد؟ کودک : یک پرنده مادر:پرنده کجاست ؟ کودک : روی درخت ،روی یکی از شاخه ها ،رنگش قرمز است.می توانم آن را در بین برگهای سبز ببینم.خیلی بالاست. مادر:آیا زاویه تیر شاهزاده درست است ؟ کودک : خب بله ،فکر می کنم درست است .باید درست باشد چون ته اش را گرفته .اگر من یک خط مستقیم بکشم ( می کشد)..... نمی دانم . مادر: شاهزاده چه لباسی
پوشیده ؟ کودک یک لباس(با تردید) قرمز ؟....با یک کمربند قرمز.... تاج روی سرش گذاشته .....بازوبند بسته ..... و یک تیردان پر از تیر به پشتش آویزان کرده ! مادر: چطور ایستاده کودک : پاهاش را از هم باز گذاشته ،پاهاش را نمی بینم.پشت علف های بلند پنهان شده

 

نگارش برای نبوغ یک ضرورت است ،نویسندگان خوب ،افکار روشنی دارند.و سعی نمایید از کودکی ،فرزندتان را عادت دهید که بنویسد. نابغه باید بنویسد در نوشتن جادویی هست ،وقتی کودک شروع به نوشتن می کند،ارتعاشات خاص را که در اثر روند تفکر در مغز ایجاد می شود ، تجربه می کند و دلش می خواهد با این افکار رابطه برقرار کند .نقاشی برای کودک مهارت بسیار مهمی است .احساسات او را در سطحی ابراز می کند و پیش درآمد نوشتن است .کودک نابغه را باید ترغیب به نقاشی کنید .پس از اینکه به حرف درآمد و نقاشی کرد و سرانجام خواندن یاد گرفت ،تدریجا او را به سمت نوشتن سوق دهید.نوشتن ، احساس رضایت شدید به وجود می آورد و می تواند باعث کیف و سرزندگی شود. زیرا فشارها تخلیه می شوند و شخص
می تواند در خلوتی که مداد و کاغذ فراهم می آورد این فشارها را بیرون بدهد.نوشتن ، نقاشی کلمات است و برای رشد نبوغ یک ضرورت است .نوشتن موجب روشنی و انسجام افکار،سازمان یابی و انضباط شخصی می شود و همچنین به کودک کمک می کند ، بهتر ارتباط برقرار کند.

برای ترغیب کودک به نوشتن ،راهنماییهای زیر را بکار ببرید.

-علاقه و محبت نشان دهید: کودک را مجبور نکنید،علاقه نشان دهید با تحسین کردن او را تشویق کنید.بگذارید کودک ، شما را در حال خواندن و نوشتن ببیند.

-والدین پرمشغله : اگر کودک زیاد حرف می زند ،بگذارید حرفهایش را بنویسد.

-مکان و وسایل : همیشه وسایل نوشتن را در اختیارش قرار دهید.

-زمان : به کودک برای نوشتن فرصت دهید.

-واکنش مثبت : علاقمندی به نوشتن او نشان دهید.

-هرگز بجای کودکتان ننویسید: هرگز انشاء او را ننویسید، باید زمینه ای ایجاد کرد که خود او بنویسد.

-هرگز انتقاد نکنید: نکات مثبت نوشتن او را تقویت کنید.

تقلید: اشکالی ندارد در ابتدا در نوشتن ، تقلید کند ، به مرور او صاحب سبک می شود.

-سازگاری با زندگی : کاری کنید ،کارت تبریک های شخصی درست کند و برای دیگران بفرستد و همچنین بهتر است یک دوست مکاتبه ای خوب داشته باشد.

آواز نویسی : کودک را علاقمند کنید آواز نویسی کند

گوش کردن : به او یاد دهید به دقت گوش دهد و چیزهای جدید یاد بگیرد و آنگاه بنویسد.

دفتر خاطرات : یادداشت های روزانه از خاطرات خود تهیه کند. والدین باید همیشه از نقاط قوت کودک خود استفاده کنند و با کمک آنها نقاط ضعف کودک خود را ترمیم کنند.

 

+ نوشته شده در  شنبه نهم دی 1385ساعت 15:46  توسط محسن فروتن  | 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد