روش تدریس
روش بارش مغزی
این الگو به دانش آموزان کمک می کند تا مفهوم خاصی را یاد گرفته و راهبردهای کسب آنها را بررسی نمایند . گسترش این الگو دانش آموزان را در جهت کنترل بر محتوا ، آموختن فرضیه سازی و بررسی تفکر هدایت می کند.
مفهوم: دسته ای محرک ها که در یک یا چند صفت یا ویژگی ، خصوصیت های مشترکی دارند . این محرک ها ممکن است اشیاء ، رویدادها ، اندیشه ها ، مردم یا افراد باشند.
به مصداق های مناسب یک مفهوم نمونه ها ، مثال های مثبت و به غیر نمونه های مصداق های منفی گفته می شود.
مصداق مثبت درمورد توپ : توپ فوتبال مصداق منفی در مورد توپ : هندوانه
وقتی شخصی مصداق مثبت و منفی یک مفهوم را ازهم تشخیص دهد یعنی آن مفهوم را یاد گرفته است .
مراحل آموزش :
1 ) انتخاب مفهوم و عرضه آن
2 ) بیان هدف های دقیق آموزشی
3 ) تعیین پیش نیازها برای یادگیری مفهوم
4 ) ارائه صفات بارز مفهوم
5 ) تحکیم شناخت مفهوم با فرضیه سازی دانش آموزان و نامگذاری آنها
6 ) ارزشیابی از یادگیری و بازخورد(با ارائه مصداق هایی از مفهوم )
نقش معلم :
1 ) توصیف و ارائه گزارش از مفهوم
2 ) نشان دادن مسیرهاو ارائه مطالب لازم
3 ) جانبداری و حمایت از فرضیه های دانش آموزان
مثال برای یادگیری مفاهیم پیش نیاز قبل از مفهوم خط استوا : کره زمین ، قطب (اول موزش زمین و قطب )
درغیر این صورت دانش آموزان خواهند گفت خط استوا همان خط قرمز دور کره جغرافیایی یا محل اتصال دو نیمه کره است .
ô در مرحله (4) می توان از جدول صلیبی ( طبقه بندی مصداق های مثبت و منفی) استفاده کرد.
پایه نظری و تئوری روش تدریس « بارش یا طوفان فکری » :
روش تدریس دبیران و نظام آموزشی در جهت تقویت زمینه های بالقوه خلاقیت ، نقش مهمی ایفا می کند. یکی از این مسیرهای ساخت این زمینه ، به کارگیری روش تدریس خلاق و خلاقیت زای « بارش یا طوفان فکری » است .
تعریف بارش فکری :
اجرای فن و گردهمایی ای که از طریق آن عده ای می کوشند برای حل یک مسأله به خصوص ، با انباشتن افکار و اندیشه هایی که همان جا ارائه می شود ، راه حلی بیابند .
قوانین روش بارش فکری( لازم است برای دانش آموزان بیان گردد ) :
تمسخر و انتقاد کردن و هرگونه اجبار ممنوع است - قضاوت و ارزشیابی در مورد اندیشه و فکر دیگران ممنوع – فراوانی در اندیشه ها مطلوب است – ترکیب یا تغییر دادن ، یا مشابه سازی اندیشه دیگران آزاد است – توجه به نظریات دور از ذهن و خلاق – حضور افراد داوطلبانه و اختیاری است . – بحث دو طرفه ممنوع
اهداف روش بارش فکری : ایده سازی - ایده یابی – راه حل یابی
مراحل روش بارش مغزی :
1 ) خلاقیت و تولید اندیشه :
الف – آماده سازی دانش آموزان ( از قوانین )
ب – ارائه مسأله یا فعالیت ( در صورت لزوم اطلاعات جانبی نیز داده می شود که دانش آموزان با موضوع ، بیشتر درگیر شوند) .
ج - ارائه نظریات به صورت چرخشی و نوبتی
د - ثبت تمامی نظریات و اندیشه ها ( اعم از درست یا نادرست )
2 ) قضاوت و ارزشیابی :
در این مرحله نظریات و اندیشه ها پالایش و جمع بندی می گردد و نظریات مشابه و نامناسب حذف می گردند.
وظیفه آموزش این است که ذهن های فراگیران را به ذهن های باز تبدیل کند نه ذهن های پرور
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و پنجم دی 1385ساعت 14:10 توسط محسن فروتن |
آرشیو نظرات